Meet the Brand: Seiko

Seiko har länge varit en stor spelare på klockmarknaden. Enda sedan 1881, då 22-årige Kintaro Hattori började sälja och reparera klockor i Tokyo, har varumärket överraskat marknaden med nya innovativa klockor. Redan 1913 lanserade Seiko det första armbandsuret som någonsin tillverkats i Japan vilket på den tiden var ett stort framsteg och en indikation på Seikos framtida utveckling.


Hur tycker ni att konsumenternas efterfrågan på funktioner och material har förändrats under de senaste 10-15 åren?

Det är ingen tvekan om att Seiko är ett av världens mest  kända klockmärken. De allra flesta känner till Seiko och har troligtvis  börjat med Seiko som sin första märkesklocka. Vi ser att konsumenterna  blir mer och mer upptagna av tekniska detaljer och att mekaniska ur är  en stor del av framtiden. Konsumenterna är väldigt engagerade och  informerade om vad som gömmer sig i deras klocka och kan mycket mer om  produkterna nu än tidigare. Man förväntar sig även att både  produktinformation och historisk information hittas hos urmakare och  butikspersonal.

Vad är Seikos vision för framtiden?

Seiko vill vara en traditionell klocktillverkare som  fortsatt kommer med produkter i flera prissegment, med hög kvalitet och  inte minst tillverkade till perfektion!

Vi ser en ljus framtid för Seikos produkter, vi ser efterfrågan i  alla målgrupper och en mycket bra produktutvecklingsstrategi. Det är och  kommer alltid vara kvalitetsprodukter på alla nivåer, från Seiko  Conseptual till Grand Seiko, med en prisskillnad från några tusen kronor  upp till hundratusentals kronor.


Hos vilken målgrupp är era klockor mest populära?

Vi ser att män mellan 20 och 40 år är  mycket entusiastiska över märket Seiko och har många modeller i sina  kollektioner. Vi kan nämna att både Seiko Diver-kollektionen liksom  Prospex-kollektionen och kostymklockorna i Presage-kollektionen har  blivit mycket eftertraktade kollektioner.

Många av Seikos klockor har fått namn som Sumo, Turtle,  Tuna, Monster och Cocktail, vilka i princip är namn skapade av Seikos  entusiaster - inte ursprungliga Seiko-samlingsnamn.

Klocka från Seiko
Klocka från Seiko med brunt läderarmband och grön boett

Vilka klockor för dam respektive herr tror ni blir storsäljare?

Damklockor

Seiko dam 32 mm (SWR034P1) i bicolour  (rosé/stål) kommer att bli en populär modell i höst. Det fina mönstret  på urtavlan i kombination med det bra priset tror vi starkt på!

Diamantmodellen med blå urtavla är också  en spännande modell (SKK881P1). Den levereras med pärlemortavla och 18  diamanter i bezelen.

Generellt så finns det många snygga damklockor i Conceptual serien!


Herrklockor

Den klassiska Seiko Presage serien är mycket populär och där återfinns flera bästsäljare, med många fina modeller som vi vet är uppskattade.

Prospex är också ett säkert kort om man gillar mer robusta klockor med ett sportigt uttryck. Inte minst då det finns flera vassa dykarklockor inom serien.

En kollektion som snabbt blivit populär, mest för sin snygga design i kombination med kvalité och prisvärdhet, är Seiko 5 Sports.