Köpvillkor

KÖPVILLKOR


Handla dina Julklappar idag!

På Stjärnurmakarnas webbshop erbjuder vi alltid 60 dagars öppet köp. Handla dina julklappar i lugn och ro redan idag. 

Få leverans innan jul!

Handla dina julklappar senast 20 december innan kl 12 för att få leveransen innan jul. Detta gäller produkter med lagerstatus "I lager".

Produkter med lagerstatus "Beställningsvara" skickas vanligtvis från oss inom 5-10 arbetsdagar.


Här får du svar på vad som gäller när du köper en klocka i vår e-handel.

Allmänt 

Personer under 18 år får inte ingå avtal med Stjärnurmakarna Shop Online. Genom att göra en beställning på hemsidan lämnar du ett anbud till Stjärnurmakarna om att köpa de varor som du valt, på dessa villkor. Stjärnurmakarna förbehåller sig rätten att acceptera eller neka detta anbud. Vi rekommenderar att du sparar bekräftelsen på ditt köp som du får per mejl för att underlätta eventuella kontakter med vår kundservice.

Stjärnurmakarna reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella skriv-, bild- eller systemfel på hemsidan, exempelvis felaktiga produktbeskrivningar eller tekniska specifikationer, fel i priser eller prisjusteringar samt felaktig information om lagersaldo. Vi förbehåller oss rätten att ändra information på hemsidan när som helst för att rätta eventuella fel. Om du har beställt en vara för vilken ett felaktigt pris har angetts så kommer vi att meddela dig detta och invänta ditt godkännande av det korrigerade priset innan vi fortsätter behandla din beställning. All bildinformation på klockor och smycken ska ses som illustrationer och det kan inte garanteras att dessa på ett korrekt sätt återger varans exakta utseende i fråga om exempelvis färg och funktioner.

Ångerrätt - 60 dagars öppet köp

Är du inte nöjd med något du beställt via vår webbshop har du 60 dagars ångerfrist efter det att du mottagit varan. Använd gärna detta standardformulär vid retur. Förpacka varan i sin tillhörande box och därefter i ett väl skyddande ytteremballage. Skicka även med de papper som du mottog tillsammans med varan. Alltså försäkringsfolder med kvitto och följesedeln från Klarna.

Returfrakt

För att göra det enkelt att returnera dina varor skickar vi alltid med en returfraktsedel i paketet. Om du använder den debiterar vi 49:- i returfrakt, vilket oftast är billigare och enklare än om du själv köper en egen frakt. Spara kvittot på inlämningen av din retur.

Om du inte har kvar returfraktsedeln kontaktar du oss för att få en ny.

Vår returadress är Stjärnurmakarna AB, Köpmangatan 24, 702 10 Örebro.

Återbetalning

Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först. Eventuella fraktkostnader återbetalas inte.

Har du valt att betala med faktura eller delbetalning kan du via klarna pausa din betalning genom att registrera din retur.

Vi rekommenderar att du laddar ner Klarnas App ”Smooth”. Där kan du enkelt hantera dina betalningar, returer eller påminnelser etc. Läs mer och ladda ner här.

Har du betalat med presentkort återbetalas motsvarande belopp till samma presentkort, exklusive eventuell returfrakt.

Returpolicy

Du har såklart möjlighet att prova alla våra produkter för att säkerställa att du är nöjd med ditt köp. Prova produkten med försiktighet! Stjärnurmakarna förbehåller sig rätten att ta ut ett värdeminskningsavdrag om vara har hanterats i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion.

Reklamation 

Vi följer konsumentköplagen med 3 års reklamationsrätt. Felet måste anmälas till oss inom skälig tid, normalt sett 2 månader. Om en vara är felaktig eller felexpedierad, och du vill reklamera den, står vi för returfrakten. Stjärnurmakarna löser inte ut paket mot postförskott. Konsumenten skall ersättas för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen. Vid reklamation, kontakta oss via mail och beskriv ditt ärende. Vi kommer att skicka en returfraktsedel till dig som ska användas för att skicka in varan till oss. Används vår returfraktsedel ansvarar vi för ev. transportskador. Din reklamation kommer att hanteras och bedömas så snart vi mottagit varan.

Du kan också vända dig till någon av våra butiker för att reklamera din vara. Här hittar du våra butiker.

Allmänna reklamationsnämnden 

Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR). 

Vid eventuellt tvist kan du vända dig direkt till ARNs onlineplattform för att skapa ett ärende.

Allmänna Reklamationsnämnden: https://arn.se/ Box 174 101 23 Stockholm 

EU ODR: https://www.ec.europa.eu/odr

Riksgaranti 

Stjärnurmakarnas Riksgaranti innebär att du kan lämna in klockan vid ev garanti i valfri Stjärnurmakarbutik. Riksgarantin innefattar även köp gjorda i vår webbshop.

Betalningsalternativ 

Korttransaktioner som sker med Klarna skyddas med hjälp av 3D-secure

Alla priser anges i svenska kronor inklusive moms. Vi samarbetar med Klarna och använder deras Checkout-lösning på webbshopen. Den samlar Klarnas betalningsmetoder Betala direkt, Betala senare och Dela upp i en lösning. Observera att det inte går att blanda olika typer av betalningsalternativ. Vi följer PUL (personuppgiftslagen). De personuppgifter som lämnas på denna webbplats används endast till att genomföra och följa upp köp, samt besvara de förfrågningar som gjorts. Vid köp av klocka eller smycke lämnas uppgifterna vidare till Eurostar AB för tecknande av försäkring till varan.

Leverans och leveranstid 

Varor som finns i lager skickas normalt inom 1-2 arbetsdagar.

Beställningsvaror skickas normalt inom 5-10 arbetsdagar.

Leveranstiden för varje klocka står utskriven på produktsidan. Vid beställning av fler varor med olika leveranstid gäller den längre leveranstiden. Varor som finns i lager kommer inte skickas i förtid utan ordern skickas i sin helhet när alla varor finns i lager. Om du ändå önskar att vi delar upp leveransen ber vi dig kontakta oss via mail. Eventuella fraktkostnader kan tillkomma.

Leverans sker endast inom Sverige med PostNord eller DHL till den adress som angivits vid beställning.

Vi rekommenderar att ladda ner appen Mina Paket för att spåra din försändelse.

Om leveranstiden inte skulle överensstämma med det som är angetts vid beställningen blir du kontaktad snarast möjligt med uppdaterad information. Vid leveransförseningar har du som kund rätt att häva köpet. Kring jul- och reasäsong är det större chans att varor säljer ut snabbare än vad som hinner registreras i vårt system och uppdateras mot sidan.

När du hämtar ut paketet hos ditt fraktombud bör du kontrollera att paketet är helt. Skulle försändelsen vara skadad är det enklast att anmäla det direkt där du hämtar ut paketet. Naturligtvis kan du även kontakta oss så hjälper vi dig. Mail: info@stjarnurmakarna.se

Outlösta paket

Vi debiterar 250kr för outlösta paket.


Reservera i butik

Kontrollera tillgängligheten på klockan eller smycket online, reservera och slutför köpet i din lokala butik. Butiken behandlar din reservation så snart som möjligt och återkommer till dig via mail eller SMS så snart produkten är redo att hämtas. Du hämtar och betalar din reserverade produkt i butiken.

Frågor och svar
Hur gör jag en reservation?
Om du vill reservera en produkt, klicka på knappen ”reservera i butik” på produktsidan. Här visas en lista med butiker som har varan hemma. Välj den butik som passar dig och klicka på reservera. Fyll i ditt namn, mailadress och telefonnummer samt genomför reservationen genom att klicka på Reservera.
Hur vet jag att reservationen har gått igenom?
Du får ett mail när reservationen har genomförts. Mailet skickas från reservation@stjarnurmakarna.se.
När kan jag hämta min vara?
Butiken kommer att kontakta dig när varan är redo att hämtas.
Hur länge är min vara reserverad?
Varan är reserverad t.o.m. nästkommande dag som butiken är öppen.
Betalar jag online eller i butik?
Du betalar i butik när du hämtar din vara.
Kan jag annullera en reservation?
Ja, en reservation är inte bindande. Om du vill annullera din reservation, kontakta butiken snarast möjligt.
Har jag ångerrätt?
Du genomför köpet i butiken och därmed gäller butikens köpvillkor för bytesrätt och öppet köp. Fråga i butik för mer information.

Klarnas betalningsvillkor

Kredittiden för fakturaköp via klarna är 30 dagar. Fakturan skickas i samband med leveransen och det tillkommer ingen extra fakturaavgift. Vid utebliven betalning tillkommer en påminnelseavgift med 60 kr. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. För vidare information gällande köp via Klarna läs deras fullständiga betalningsvillkor här. 

Klarna uppfyller kraven för PCI DSS och innehar ett SSL-certifikat.

Personuppgifter och marknadsföring

För oss på Stjärnurmakarna är det viktigt att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter och vi vill vara öppna och transparenta med vårt arbetssätt. Vi har därför en policy som definierar hur dina personuppgifter ska bearbetas och skyddas. Syftet med denna policy är att säkerställa att vi hanterar personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (General Data Protection Regulation – GDPR). Läs mer om vår integritetspolicy här.

Stjärnurmakarna, Olofsgatan 10, är personuppgiftsansvarig för behandling - en av de personuppgifter som du som kund lämnar till Stjärnurmakarna. Genom godkännande av dessa Köpvillkor samtycker du som kund till Stjärnurmakarnas behandling av personuppgifter enligt denna punkt.

Stjärnurmakarna behandlar dels uppgifter som du som kund själv lämnar till Stjärnurmakarna, t.ex. kontaktinformation och personnummer, samt uppgifter som Stjärnurmakarna eller dess samarbetspartners samlar in från annat håll, t.ex. adressuppgifter och uppdaterad kontaktinformation samt köphistorik som registreras i samband med dina köp. I samband med ditt köp kontrollerar vi dina uppgifter mot folkbokföringsregistret.

Stjärnurmakarna kommer att behandla de personuppgifter som du som kund lämnar till Stjärnurmakarna för att administrera din beställning och din leverans av varor.  Dina personuppgifter kan även komma att användas för identifikation, administration samt för statistikändamål. Om du särskilt samtyckt till det kan dina uppgifter även komma att användas till direktmarknadsföring.

Stjärnurmakarna behandling kan även innebära samkörning med andra register och att dina personuppgifter överförs till andra bolag inom Stjärnurmakarna koncernen. Personuppgifter överförs även till våra samarbetspartners i syfte att administrera och underlätta ditt köp, såsom transportbolag och Klarna AB.

Du som registrerad har rätt att begära att få en bekräftelse från Stjärnurmakarna om Stjärnurmakarna behandlar personuppgifter som rör dig som registrerad, samt i sådant fall begära tillgång till personuppgifterna i form av ett s.k. registerutdrag.

Om du vill ha sådan information, eller vid frågor om behandlingen av personuppgifter vänligen kontakta Stjärnurmakarna på följande e-postadress personuppgifter@stjarnurmakarna.se eller postadress Stjärnurmakarna, Olofsgatan 10, 111 36 Stockholm. Att: GDPR