Köpvillkor

KÖPVILLKOR


Handla dina julklappar hos oss!

Vi har alltid 60 dagars öppet köp online. Lägg din order senast 21 december innan kl 12 för leverans innan julafton! (gäller inte beställningsvaror)


Här får du svar på vad som gäller när du köper en klocka i vår e-handel.

Allmänt 

Personer under 18 år får inte ingå avtal med Stjärnurmakarna Shop Online. Genom att göra en beställning på hemsidan lämnar du ett anbud till Stjärnurmakarna om att köpa de varor som du valt, på dessa villkor. Stjärnurmakarna förbehåller sig rätten att acceptera eller neka detta anbud. Vi rekommenderar att du sparar bekräftelsen på ditt köp som du får per mejl för att underlätta eventuella kontakter med vår kundservice.

Stjärnurmakarna reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella skriv-, bild- eller systemfel på hemsidan, exempelvis felaktiga produktbeskrivningar eller tekniska specifikationer, fel i priser eller prisjusteringar samt felaktig information om lagersaldo. Vi förbehåller oss rätten att ändra information på hemsidan när som helst för att rätta eventuella fel. Om du har beställt en vara för vilken ett felaktigt pris har angetts så kommer vi att meddela dig detta och invänta ditt godkännande av det korrigerade priset innan vi fortsätter behandla din beställning. All bildinformation på klockor och smycken ska ses som illustrationer och det kan inte garanteras att dessa på ett korrekt sätt återger varans exakta utseende i fråga om exempelvis färg och funktioner.

Ångerrätt - 60 dagars öppet köp

Är du inte nöjd med något du beställt via vår webbshop har du 60 dagars ångerfrist efter det att du mottagit varan. Använd gärna detta standardformulär vid retur. Förpacka varan i sin tillhörande box och därefter i ett väl skyddande ytteremballage. Skicka även med de papper som du mottog tillsammans med varan. Alltså försäkringsfolder med kvitto och följesedeln från Klarna.

Returfrakt

För att göra det enkelt att returnera dina varor skickar vi alltid med en returfraktsedel i paketet. Om du använder den debiterar vi 49:- i returfrakt, vilket oftast är billigare och enklare än om du själv köper en egen frakt. Spara kvittot på inlämningen av din retur.

Om du inte har kvar returfraktsedeln kontaktar du oss för att få en ny.

Återbetalning

Vi hanterar normalt returer inom 5 dagar från att vi mottog den. Klarna återbetalar beloppet inom 2-5 arbetsdagar. Eventuella fraktkostnader återbetalas inte.

Har du valt att betala med faktura eller delbetalning kan du via klarna pausa din betalning genom att registrera din retur.

Vi rekommenderar att du laddar ner Klarnas App ”Smooth”. Där kan du enkelt hantera dina betalningar, returer eller påminnelser etc. Läs mer och ladda ner här.

Returpolicy

Ångerrätten gäller om varan är i oförändrat skick. Varan ska vara plomberad och klockor med länk ska inte ha justerats. Varor som inte följt vår returpolicy kommer att återsändas till köparen och varan kommer inte att krediteras. Om din hantering av varan inneburit en värdeminskning som går att återställa kan Stjärnurmakarna välja att istället göra ett avdrag motsvarande denna värdeminskning och därmed kreditera en del av betalningen och behålla varan.

Reklamation Vi följer konsumentköplagen med 3 års reklamationsrätt. Om en vara är felaktig eller felexpedierad, och du vill reklamera den, står vi för returfrakten. Stjärnurmakarna löser inte ut paket mot postförskott. Konsumenten skall ersättas för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen.

Riksgaranti Stjärnurmakarnas Riksgaranti innebär att du kan lämna in klockan vid ev garanti i valfri Stjärnurmakarbutik. Riksgarantin innefattar även köp gjorda i vår webbshop.

Priser och betalningssätt Alla priser anges i svenska kronor inklusive moms. Vi samarbetar med Klarna och använder deras Checkout-lösning på webbshopen. Den samlar Klarnas betalningsmetoder Betala direkt, Betala senare och Dela upp i en lösning. Observera att det inte går att blanda olika typer av betalningsalternativ. Vi följer PUL (personuppgiftslagen). De personuppgifter som lämnas på denna webbplats används endast till att genomföra och följa upp köp, samt besvara de förfrågningar som gjorts. Vid köp av klocka eller smycke lämnas uppgifterna vidare till Eurostar AB för tecknande av försäkring till varan.

Leverans och leveranstid Beställningsvaror skickas normalt inom 5-10 arbetsdagar.

Generell information: Leverans sker endast inom Sverige med PostNord eller DHL till den adress som angivits vid beställning. Leveranstiden för varje klocka står utskriven på produktsidan samt i kassan. Varor som finns i lager skickas från oss inom 1-2 arbetsdagar efter godkänd betalning. Beställningsvaror skickas från oss inom ca 5-10 arbetsdagar.

Om leveranstiden inte skulle överensstämma med det som är angetts vid beställningen blir du kontaktad snarast möjligt med uppdaterad information. Vid leveransförseningar har du som kund rätt att häva köpet. Kring jul- och reasäsong är det större chans att varor säljer ut snabbare än vad som hinner registreras i vårt system och uppdateras mot sidan.

När du hämtar ut paketet hos ditt fraktombud bör du kontrollera att paketet är helt. Skulle försändelsen vara skadad är det enklast att anmäla det direkt där du hämtar ut paketet. Naturligtvis kan du även kontakta oss så hjälper vi dig. Tel: 08 629 44 00.

Reservera i butik

Kontrollera tillgängligheten på klockan eller smycket online, reservera och slutför köpet i din lokala butik. Butiken behandlar din reservation så snart som möjligt och återkommer till dig via mail eller SMS så snart produkten är redo att hämtas. Du hämtar och betalar din reserverade produkt i butiken.

Frågor och svar
Hur gör jag en reservation?
Om du vill reservera en produkt, klicka på knappen ”reservera i butik” på produktsidan. Här visas en lista med butiker som har varan hemma. Välj den butik som passar dig och klicka på reservera. Fyll i ditt namn, mailadress och telefonnummer samt genomför reservationen genom att klicka på Reservera.
Hur vet jag att reservationen har gått igenom?
Du får ett mail när reservationen har genomförts. Mailet skickas från reservation@stjarnurmakarna.se.
När kan jag hämta min vara?
Butiken kommer att kontakta dig när varan är redo att hämtas.
Hur länge är min vara reserverad?
Varan är reserverad t.o.m. nästkommande dag som butiken är öppen.
Betalar jag online eller i butik?
Du betalar i butik när du hämtar din vara.
Kan jag annullera en reservation?
Ja, en reservation är inte bindande. Om du vill annullera din reservation, kontakta butiken snarast möjligt.
Har jag ångerrätt?
Du genomför köpet i butiken och därmed gäller butikens köpvillkor för bytesrätt och öppet köp. Fråga i butik för mer information.

Klarnas betalningsvillkor

Kredittiden för fakturaköp via klarna är 30 dagar. Fakturan skickas i samband med leveransen och det tillkommer ingen extra fakturaavgift. Vid utebliven betalning tillkommer en påminnelseavgift med 60 kr. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. För vidare information gällande köp via Klarna läs deras fullständiga betalningsvillkor här. 

Klarna uppfyller kraven för PCI DSS och innehar ett SSL-certifikat.

Personuppgifter och marknadsföring

För oss på Stjärnurmakarna är det viktigt att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter och vi vill vara öppna och transparenta med vårt arbetssätt. Vi har därför en policy som definierar hur dina personuppgifter ska bearbetas och skyddas. Syftet med denna policy är att säkerställa att vi hanterar personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (General Data Protection Regulation – GDPR). Läs mer om vår integritetspolicy här.

Stjärnurmakarna, Olofsgatan 10, är personuppgiftsansvarig för behandling - en av de personuppgifter som du som kund lämnar till Stjärnurmakarna. Genom godkännande av dessa Köpvillkor samtycker du som kund till Stjärnurmakarnas behandling av personuppgifter enligt denna punkt.

Stjärnurmakarna behandlar dels uppgifter som du som kund själv lämnar till Stjärnurmakarna, t.ex. kontaktinformation och personnummer, samt uppgifter som Stjärnurmakarna eller dess samarbetspartners samlar in från annat håll, t.ex. adressuppgifter och uppdaterad kontaktinformation samt köphistorik som registreras i samband med dina köp. I samband med ditt köp kontrollerar vi dina uppgifter mot folkbokföringsregistret.

Stjärnurmakarna kommer att behandla de personuppgifter som du som kund lämnar till Stjärnurmakarna för att administrera din beställning och din leverans av varor.  Dina personuppgifter kan även komma att användas för identifikation, administration samt för statistikändamål. Om du särskilt samtyckt till det kan dina uppgifter även komma att användas till direktmarknadsföring.

Stjärnurmakarna behandling kan även innebära samkörning med andra register och att dina personuppgifter överförs till andra bolag inom Stjärnurmakarna koncernen. Personuppgifter överförs även till våra samarbetspartners i syfte att administrera och underlätta ditt köp, såsom transportbolag och Klarna AB.

Du som registrerad har rätt att begära att få en bekräftelse från Stjärnurmakarna om Stjärnurmakarna behandlar personuppgifter som rör dig som registrerad, samt i sådant fall begära tillgång till personuppgifterna i form av ett s.k. registerutdrag.

Om du vill ha sådan information, eller vid frågor om behandlingen av personuppgifter vänligen kontakta Stjärnurmakarna på följande e-postadress personuppgifter@stjarnurmakarna.se eller postadress Stjärnurmakarna, Olofsgatan 10, 111 36 Stockholm. Att: GDPR

Hej, vi använder cookies för att denna sajt skall fungera bättre för dig.

Mer info