Frågor & svar

Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna. Om du har en fråga som inte finns här är du välkommen att kontakta oss via e-post info@stjarnurmakarna.se

Få leverans innan jul!

Handla dina julklappar senast 20 december innan kl 12 för att få leveransen innan jul. Detta gäller produkter med lagerstatus "I lager".

Produkter med lagerstatus "Beställningsvara" skickas vanligtvis från oss inom 5-10 arbetsdagar.


Fraktkostnad?
Stjärnurmakarna har fri frakt vid köp över 1000kr!

Returkostnad?
Stjärnurmakarna debiterar 49:- i returfrakt. En returlapp medföljer i varje paket.

Leveranstid?
Varor som finns i lager levereras normalt inom 2-5 arbetsdagar. Beställningsvaror har en leveranstid på 8-10 arbetsdagar. Varans leveranstid förmedlas på produktsidan. Vid beställning av fler varor med olika leveranstid gäller den längre leveranstiden och dina varor kommer att skickas i en försändelse. Vid eventuella fördröjningar kontaktar vi dig. 

Spåra försändelse?

I appen Mina Paket följer du enkelt dina leveranser från oss!

Leverans utanför Sverige?
Leverans sker endast inom Sverige och med PostNord eller DHL till den adress som angivits vid beställning.

Ångerrätt?
Är du inte nöjd med något du beställt via vår e-handel har du 60 dagar ångerfrist efter det att du mottagit varan. Ångerrätten gäller om varan är i oförändrat skick. dvs plomberad och oanvänd. Varan ska återlämnas i originalförpackning.

Vi hanterar din retur inom 5 dagar från att vi mottagit den.

Skadat paket?
När du hämtar ut paketet hos ditt fraktombud bör du kontrollera att paketet är helt. Skulle försändelsen vara skadad är det enklast att anmäla det direkt där du hämtar ut paketet. Naturligtvis kan du även kontakta oss så hjälper vi dig.

Reklamation?
Stjärnurmakarnas Riksgaranti innebär att du kan göra en garantireparation i valfri Stjärnurmakarbutik i hela landet. Riksgarantin innefattar även köp gjorda på vår hemsida.  Vi följer Allmänna Reklamationsnämnden och Konsumentköplagen vid eventuella tvister. Enligt konsumentköplagen har du alltid rätt att reklamera ett fel på en vara du köpt i tre år från köpet.

Stjärnurmakarna har enligt Konsumentköplagen rätt att åtgärda felet tre gånger innan du kan häva ditt köp.

Garanti och service?
Garantireparation kan lämnas i valfri Stjärnurmakarbutik. Batterigaranti:Om batteriet tagit slut inom ett år får du ett nytt utan kostnad, gäller i valfri Stjärnurmakarbutik mot uppvisande av försäkrings- eller garantibevis.

Klockor köpta utomlands?
När du köper en klocka utomlands medföljer det ofta en internationell garanti. Dock bör det tillkännages att alla reservdelar och modeller inte alltid är tillgängliga i alla länder. Det är vanligt att det finns olika sortiment i olika delar av världen.

Stjärnförsäkring?

I samband med att din försäkring tecknas skickas ett mail från Söderberg & Partners Allrisk till angiven mailadress. Via länken i mailet kan du logga in och få tillgång till dina försäkringshandlingar.

Stjärnförsäkringen täcker mer än den vanliga hemförsäkringen. Låg självrisk, smidig skadereglering och förmånlig premie är andra fördelar. Stjärnförsäkringen täcker både skada och förlust. Om du förlorar din klocka gör du bara en polisanmälan, som du sedan tar med till en av våra butiker, tillsammans med försäkringsbeviset.

Stjärnurmakarna står för premien under 6 månader från det att du köpt din klocka. Därefter kan du frivilligt förlänga försäkringen årsvis. Självrisken är mycket låg och det är även premien för nästkommande år. Det sker ingen nedskrivning av värdet på din vara, det alltid försäkringsbeloppet som avgör ersättningsbeloppet. Läs mer om Stjärnförsäkring.

Gåva?
De personuppgifter som anges vid köpet är också de uppgifter som registreras på försäkringen. Vid köp av gåva måste mottagaren av gåvan flytta över försäkringen i efterhand. Det gör man genom att kontakta vår allriskförsäkring, Eurostar. Mail: allrisk@soderbergpartners.se Tel: 08 5510 5510

Presentkort?
Våra presentkort är elektroniska plastkort som du kan köpa i alla våra butiker och som kan laddas flera gånger om. Presentkorten gäller för betalning av varor i våra butiker. Presentkorten kan inte användas när man handlar via webshopen. Du laddar kortet med valfritt belopp dock lägst 50 kr och maximalt 10 000 kr. Presentkortet är giltigt i 2 år från laddningsdatumet och kan inte lösas in mot kontanter, inte heller helt eller delvis återköpas. Stulna eller borttappade presentkort ersätts inte. Betalar du med ett presentkort får du motsvarande summa tillbaka på ett presentkort vid eventuellt återköp.

Reservera i butik

Kontrollera tillgängligheten på klockan eller smycket online, reservera och slutför köpet i din lokala butik. Butiken behandlar din reservation så snart som möjligt och återkommer till dig via mail eller SMS så snart produkten är redo att hämtas. Du hämtar och betalar din reserverade produkt i butiken.
Hur gör jag en reservation?
Om du vill reservera en produkt, klicka på knappen ”reservera i butik” på produktsidan. Här visas en lista med butiker som har varan hemma. Välj den butik som passar dig och klicka på reservera. Fyll i ditt namn, mailadress och telefonnummer samt genomför reservationen genom att klicka på Reservera.

Hur vet jag att reservationen har gått igenom?
Du får ett mail när reservationen har genomförts. Mailet skickas från reservation@stjarnurmakarna.se.

När kan jag hämta min vara?
Butiken kommer att kontakta dig när varan är redo att hämtas.

Hur länge är min vara reserverad?
Varan är reserverad t.o.m. nästkommande dag som butiken är öppen.

Betalar jag online eller i butik?
Du betalar i butik när du hämtar din vara.

Kan jag annullera en reservation?
Ja, en reservation är inte bindande. Om du vill annullera din reservation, kontakta butiken snarast möjligt.

Har jag ångerrätt?
Du genomför köpet i butiken och därmed gäller butikens köpvillkor för bytesrätt och öppet köp. Fråga i butik för mer information.

Betalning, Klarna Checkout användarvillkor 

Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura eller Klarna konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert. Om du vill kan du koppla en PIN-kod till Klarna Checkout.

Genom att ange eller efterfråga information i Klarna Checkout godkänner du våra användarvillkor och vår användning av dina personuppgifter enligt vad som framgår nedan.

Genom att använda Klarna Checkout godkänner du Klarna AB:s (556737-0431, Norra stationsgatan 61, 113 43 Stockholm), "Klarna", villkor såsom de framgår nedan, inklusive eventuella bilagor eller annat material vartill hänvisas ("Villkoren"). I och med att du anger eller efterfrågar information börjar du använda Klarna Checkout. Därigenom har du också godkänt vår behandling av dina personuppgifter, inklusive möjligheten för oss att överföra uppgifterna till tredje part eller för behandling utanför EU/EES-området. För att få använda Klarna Checkout måste du vara minst 15 år.

Identifiering, anpassning och riskbedömning
För att säkert kunna identifiera dig och förhindra obehörigt nyttjande eller missbruk av Klarna Checkout samt för att uppfylla kraven enligt god kreditgivningssed behöver Klarna säkerställa din identitet. Klarna inhämtar tilläggsinformation såsom personnummer, namn och adress samt, vid val av kreditalternativ, kreditinformation från olika leverantörer.  Klarna behöver även använda den information som du kan ha lämnat vid tidigare köp, allmänt tillgänglig information på internet samt information om hur du tidigare har uppfyllt våra betalningsvillkor, för att göra en riskbedömning. Klarna Checkout anpassar automatiskt riskbedömningen, och därmed utformningen av tjänsten, för varje gång du använder tjänsten och du behöver inte ange mer information än nödvändigt. I vissa fall visas tidigare angiven och av Klarna godkänd adress till dig så snart du uppgivit din e-postadress och ditt postnummer.

Den godkända adressen får endast användas i syfte att förifylla adressuppgifterna i direkt samband med ett köp. Du kan enkelt undvika att den godkända adressen förifylls genom att välja att tillämpa en PIN-kod. Genom att slutföra köpet bekräftar du din identitet och korrekt leveransadress.

Betalning, avgifter
Klarna Checkout uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ där så är möjligt. Vid betalning med faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor; f.n. 14 dagars kredit, 60 kr påminnelseavgift samt dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta.  Det kostar inget att använda Klarna Checkout. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ, se närmare de enskilda betalningsvillkoren för det alternativ du väljer. Klarna kan när som helst addera eller ta bort ett eller flera betalningsalternativ av de som erbjuds i Klarna Checkout.

När du slutför ett köp via Klarna Checkout träffar du och Klarna ett avtal där Klarna bl.a. garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har.

Användning, PIN-kod
Klarna är innehavare av samtliga rättigheter till Klarna Checkout. Som användare får du bara använda tjänsten på avsett sätt för att genomföra köp, tills vidare och i enlighet med gällande Villkor.

Klarna Checkout erbjuder möjligheten att välja en personlig kod, s k PIN-kod. Denna PIN-kod är ett valfritt alternativ för dig som önskar ett extra skydd när du ehandlar. Tänk på att inte välja en kod som har något samband med ditt eget personnummer, telefonnummer eller liknande, att inte avslöja koden för någon eller att anteckna koden på ett sådant sätt att utomstående kan anta att det avser en PIN-kod.

Cookies?
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats informeras om vad cookies används till och ges möjlighet att vägra sådan användning.

En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information. Cookies används av rent tekniska skäl för att förbättra webbplatsen för användaren. Det finns två typer av cookies. Den ena typen sparar en fil permanent på din dator. Den används till exempel för att kunna anpassa en webbplats efter dina önskemål, val och intressen.

Den andra typen kallas sessioncookies. Under tiden du besöker en webbsida, skickas cookien mellan din dator och servern för att kunna koppla information, som exempelvis när du fyller i våra tävlingsformulär. Cookien hjälper oss alltså att koppla ihop dina svar med rätt adressuppgifter, ifall fler än du svarar på frågorna samtidigt. Sessioncookies försvinner när du stänger din webbläsare. På vår webbplats används endast s.k. sessioncookies. Vi sparar ingen personlig information via cookies. Information om besökaren kan inte spåras.

Personuppgifter och marknadsföring? 

Stjärnurmakarna värnar om din integritet och strävar efter att alltid skydda dina personuppgifter på bästa sätt. Vi har därför en policy som definierar hur dina personuppgifter ska bearbetas och skyddas. Syftet med denna policy är att säkerställa att vi hanterar personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (General Data Protection Regulation – GDPR). Läs mer om policyn här.

Bra att veta!  

Vi följer ARN Allmänna Reklamationsnämnden och Konsumentköplagen vid eventuella tvister. Vi reserverar oss för eventuella textfel och slutförsäljning utanför vår kontroll. Stjärnurmakarnas organisationsnummer är 55 61 99 2578.